maandag 4 juli 2011 dag 77 - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van alberthgort - WaarBenJij.nu maandag 4 juli 2011 dag 77 - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van alberthgort - WaarBenJij.nu

maandag 4 juli 2011 dag 77

Door: alberthgort

Blijf op de hoogte en volg

10 Juli 2011 | Frankrijk, La Souterraine

Slapen??? hoezo slapen??

Vanmorgen pas het ontbijt om 8:00 uur, voor mijn doen wel wat aan de late kant.
Maar ja, wat wil je ook na zo'n zware dag als gisteren.
Het ontbijt is samen met mijn gastheer in het nederlands, best wel leuk om niet steeds Oui te moeten zeggen.
In het dorpje Crozant, ontmoet ik een aardige dame die een winkeltje heeft.
Ik koop bij haar een broodje demi (half stokbroodje) een appel en een sinasappel.
Ik krijg van haar een heel verhaal wat er allemaal te doen is, waar kerken open zijn enz enz.
Alleen het is allemaal frans.
Ik ga dan de kerk Crozant bekijken, komt er een man aangehold, spreekt mij aan, ik begrijp hem niet, hij gaat voor mij aan naar de kerkdeur, grabbeld in zijn zak, haalt er een sleutel uit en doet de deur open.
Ik naar binnen, een voor RK begrippen sobere kerk, maar wel mooi om te zien, en........ aanvoelen dat hier hier al zo veel jaren pelgrims komen.
De stoepstenen om de kerk binnen te komen, zijn in de loop der jaren door het gebruik uitgesleten.
Daarna weer op weg, komt me daar een auto voorbij, stopt een eindje verder op, dezelfde koster van de kerkdeursleutel, ik zit niet goed op de route en hij gaat een eindje meewandelen om mij weer op de route te krijgen, wat een man hé.
Het is in het begin steeds weer omhoog, omhoog en nog meer omhoog.
Bijna ieder dorp ligt aan de rivier in een vallei.
Verder op zal het voor de pelgrim wat beter gaan is mij verzekerd.
Na een best eind te hebben gelopen(het is tegen vieren) raakt mijn restje water bijna aan de kook, zo warm lijkt het te zijn.
Aan een heg staat een man te werken en ik vraag hem of hij een beetje water voor me heeft.
Kom maar verder!
Ik krijg van hem en hele fles vol 1,5 liter koud water en mijn fles is weeer koud.
Bovendien geeft hij mij ook nog een blikje cola, en zegt daarbij dat het goed is om cola te drinken want dan wordt je niet duizelig van de zon en val je niet om.
Goede raad toch!
In ieder geval de cola is lekker.
Na flink te hebben doorgestapt kom ik in la Souterainn aan.
Vlug naar het bureau voor tourisme, het lukt net ze willen net sluiten.
Mij wordt een slaaphuis aangewezen voor pelgrims een eindje de stad in.
Kom ik daar aan, is het gesloten tot 15 juli.
Er zijn wel mensen binnen, ik bel aan, een oudere vrouw doet de deur open en vraagt me of ik niet kan lezen.
jawel mevrouw, maar het bureau voor tourisme heeft me hier heen verwezen.
O zegt ze, daar weten ze ook wel dat we tot 15 juli zijn gesloten, want dan is mijn dochter rerug en die regelt dat.
Nou daar sta ik dan, midden in een vreemde stad, geen informatieburo die meer open is, op zoek naar een bed.
Al zoekend door de stad, kom ik ook langs de kerk, even binnen kijken!
En daarbinnen liggen een aantal adressen voor pelgrims om te slapen.
Ook het adres wat gesloten is tot 15 juli.
Ik besluit dan maar om het volgende adres op de lijst te nemen.
Het is een hotel met een aangepaste prijs .
Onderweg daar naar toe wordt ik ingehaald door een man die zich voorsteld als vriend van st Jacob de Compostellaen wil mij naar het hotel brengen.
Ik ben met hem meegelopen, we hebben samen op zijn kosten iets gedronken en we kunnen weer heerlijk verder.
Wat is pelgrimeren toch bijzonder.


vandaag gelopen 30,4km
totale afstand 1788,9km

  • 10 Juli 2011 - 19:00

    Voy Con Dios:

    Albert, ik vind het ook zo bijzonder, dat je met iedereen contact maakt, al is het in het Frans of wat dan ook. Tussen de regels door lees ik, dat je soms de mensen niet precies begrijpt, maar heel veel goed aanvoelt. De taal van het hart. Mooi joh.

    Warme groet!

  • 10 Juli 2011 - 22:51

    Eppo:

    Je leert onderweg wel beter wat regelen met de Franse slag betekent. Is het niet om uit je vel te springen Albert, zo vaak verkeerde informatie!
    Gelukkig heb je daarna weer mazzel, Het is net het leven zelf: licht - donker - licht - donker.

  • 11 Juli 2011 - 16:52

    Jelle Tromp Grunn:

    Hallo Albert,zo te zien en te horen vergaat het je nog steeds goed.
    K,vind het geweldig dat je al zover bent.Echt een grunniger doorzetter.
    De komende weken zullen we je verslaggen wel missen want we reizen komende woensdag af naar Nijmegen,daar komen we vast meer wandelaars tegen als jij op je Pelgrimspad.Denk om je gezondheid goede reis verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Maart 2011
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 80362

Voorgaande reizen:

19 April 2011 - 30 November -0001

Onderweg naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: